مطالعه آسیب شناسانه فیلمنامه های داستانی سینمای ایران از سال 1370 تا 1390 پروژه عملی: نگارش فیلمنامه «پیش از طلوع»

پایان نامه
چکیده

در این پژوهش سعی شده تا با بررسی فیلمنامه های داستانی دو دهه اخیر سینمای ایران به مطالع? آسیب شناسان? ساختار نمایشی آن ها پرداخته شود. مسئله اصلی این تحقیق ردیابی و دسته بندی مهم ترین عارضه های نمایشی مشترک در این فیلمنامه هاست. با تعریف چارچوب مفهومی تازه ای مرکب از آرای رابرت مک کی، مارگارت مرینگ و مانفرد فیستر تلاش شده تا در سه رد? آسیب های اصلی، فرعی و موارد خاص، ارزیابی جامعی از کیفیت نمایشی این آثار حاصل شود. این پایان نامه به روش توصیفی- تحلیلی انجام پذیرفته و مهم ترین داده های قابل سنجش به شیو? کتابخانه ای یا بررسی مستقیم متون نمایشی و گاه نیز با ارجاع به فیلم های ساخته شده از روی آن ها گردآوری شده اند. مجموع? یافته های این تحقیق حاکی از آن است که می توان ضعف های عمد? فیلمنامه های داستانی ایران را در دو بُعد سازماندهی و توسع? پیرنگ نمایشی و نیز خلق و پردازش شخصیت های سینمایی مورد پیگیری قرار داد. از آن جمله می توان به چیدمان نامناسب روایی در برخی فیلمنامه های این دو دهه و نیز مشکل طرح های نمایشی ناتمام اشاره کرد. شواهد این تحقیق نشان می دهد در اغلب موارد فیلمنامه های این دو دهه با خلق موانع ناکارآمد، کنش های تکرارشوند? غیرضروری و گاه حتی صحنه های بی هدف سازماندهی شده اند. در عین حال در بخش دیگری از آثار این دو دهه شخصیت پردازی های سینمایی اغلب با مکث های تحمیلی، انفعال اجباری و یا عدم توسع? رفتارهای منطقی همراه بوده است. استفاد? مکرر از الگوی پایان بندی باز یا نافرجام، شکاف های ساختاری غیرمنتظره ای را در نظام علت و معلولی روایت داستانی پدید آورده است. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان می دهد که شدتِ ضعف هایی نظیر چیدمان نامنسجم روایی و پایان های ناتمام در آثار دهه هشتاد نسبت به دهه هفتاد، روندی صعودی را طی کرده و در طیف گسترده تری از فیلمنامه های دهه هشتاد دیده شده است. بنابراین می توان نتیجه گرفت که شدت و دفعات بروز ضعف های مذکور در تجربیات نمایشی اواخر ده? هشتاد به وضوح افزایش یافته و حکایت از نوعی عدم انسجام ساختاری آن ها دارد.

منابع مشابه

بررسی شاخصهای کیفی فیلمنامه های دفاع مقدس از سال 1360 تا 1370- پروژه عملی: نگارش فیلمنامه «بازی زندگی»

چکیده: دفاع مقدس یک واقعه حیاتی و تاثیر گذار بر حیات فرهنگی واجتماعی ما ایرانیان بوده است . این واقعه بر همه شئونات زندگی ما به خصوص جریان خلاقه وهنر(ادبیات، نمایش، ،هنرهای تجسمی، سینماو...) تاثیر مستقیم نهاده است . در حوزه سینما به عنوان پیشرو ترین هنر و خلاقه ترین پدیده هنری گونه(ژانر) دفاع مقدس از آغاز جنگ تحمیلی پدیدار گشته است اگر چه در آغاز آثاری که خلق شده اند ازآن برجستگی زیبا شناختی ز...

15 صفحه اول

مقایسه ی تطبیقی جلوه های ساختاری فیلمنامه های سینمای معناگرای ایران- پروژه عملی: نگارش فیلمنامه «فصلی دیگر»

در این پژوهش تلاش شده است تا به بررسی سینمای معناگرای ایران از منظر فیلمنامه اهتمام شود. مسئله ی اصلی این تحقیق یافتن شاخصه های فیلمنامه های معناگرای سینمای ایران در یک دهه ظهور و افول این سینماست. اهمیت این پژوهش به جهت آسیب شناسی ساختار فیلمنامه های معناگرای ایران با توجه به عدم اقبال مخاطبان است که در نهایت موجب شده است موج این پدیده ی نوظهور فروکش کند. این پژوهش به شیوه ی توصیفی تحلیلی انجا...

بررسی داستان و داستان گویی در سینمای ایران ( بعد از انقلاب) – پروژه عملی : نگارش فیلمنامه " گاه و بی گاه"

این پایان نامه با بررسی شیوه های داستان گویی در سینما و تطبیق و آسیب شناسی کاربردی این شیوه ها در سینمای پس از انقلاب ایران سعی دارد تا به دلایل ضعف یا قدرت داستان و داستان گویی در سینمای ایران بپردازد و تا حد ممکن در این زمینه راه کارهای بیان شده را دسته بندی و روشن سازد. به این منظور ابتدا شاکله های داستان گویی در سینما را با توجه به دیدگاههای نظریه پردازان بزرگ سینما بررسی کرده ایم. سپس عن...

15 صفحه اول

چگونگی شکل گیری باورپذیری در سینما از فیلمنامه تا فیلم- پروژه عملی: نگارش نمایشنامه «سه تن»

در این پایان نامه نخست به بسط و تفهیم مقوله ی باورپذیری در سینما پرداخت شده است، سپس از لحاظ ماهوی مقوله ی واقعیت را که ارتباط وسیعی با مفهوم باورپذیری دارد در سیر تکاملی هنرهای بصری مورد مداقه قرار داده ایم و این سیر را تا هنرهای نوین ترِ عکاسی و سینما که مبتنی بر تکنولوژی، رویکرد دیگری را در امر واقع نمایی رقم زده اند پی گرفته ایم. با بیان این پیش فرض که اهمیت ماهوی سینما در مسخر ساختن جهان وا...

15 صفحه اول

بازشناسی اندیشه شقاوت آنتونن آرتو در سینمای دیوید لینچ - پروژه عملی: نگارش فیلمنامه هبوط

این پژوهش درباره ی انگاره ی شقاوت آرتوست که بسیار مورد بحث توسط متفکران، کارگردانان و نظریه پردازان در حوزه های مختلف فرهنگی و هنری قرار گرفته است . واژه ای که معانی و تفسیرهای آن از حیطهی بیان معمولی فراتر رفته و تبدیل به نوعی نگاه فلسفی به زندگی می شود. این پژوهش در صدد بررسی این مسئله است که آیا می توان این مفهوم را به سینما انتقال داد و خوانش جدیدی از آن در این هنر ارائه کرد و مابه ازایی بر...

15 صفحه اول

مطالعه تطبیقی چهار متد فیلمنامه نویسی در سینمای داستانی

بنظر می رسد بنیان های تئوریک روایت و تفاوت گونه های غالب سینما در اروپا و امریکا به دو نگاه فلسفی متفاوت یعنی اندیشه های افلاطون و ارسطو باز می گردد بطوری که سینمای اروپا ریشه در تعریف حماسه و اندیشه های افلاطون دارد و سینمای امریکا نیز وامدار اندیشه های ارسطو است . ارسطو با بیان تفاوت های حماسه و درام در کتاب فن شعر که اولین متن تئوریک یونان باستان است ، دو نوع فرم روایی یعنی فرم روایت حماسی و...

15 صفحه اول

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده هنر و معماری

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023